კახეთის ღირშესანიშნაობები

ალავერდი



ალავერდის ტაძარი მრავალჯერდაზიანებულა მომხდურთაგან დამიწისძვრებისაგანტაძრის ყველააღდგენილი ნაწილი აგურით არისნაგები. XIX საუკუნის ბოლოსალავერდის ტაძარი შიგნითმთლიანად შეათეთრეს
ალავერდის ხუროთმოძღვრულკომპლექსშირომელსაც გარშემორტყმული აქვს გალავანი (XVII-XVIII სს.),გაერთიანებულია სხვადასხვა დროის ნაგებობებითავდაპირველად ალავერდიმამათა მონასტერი იყო. XVII-XVIII საუკუნეებში კი აქ დაარსდა დედათამონასტერიცსადაც მონაზვნად აღკვეცილი სამეფო ოჯახის წევრებიცხოვრობდნენალავერდი ლიტერატურული საქმიანობის მძლავრი კერაც იყოაქმოღვაწეობდნენ ქართველი მწერლებიკალიგრაფებიმწიგნობარნი.ფილიპეალავერდელი (XVI-XVII სს.), ზებედე მთავარეპისკოპოსი (XVII .), ნიკიფორეირბახი (ნიკოლოზ ჩოლოყაშვილი, XVII .), მარიამ-მაკრინე ბაგრატიონი (XVIII.) და სხვები.



ბოდბე




ბოდბის მონასტერიწმნინოს სახელობის სამონასტრო კომპლექსი დასაეპისკოპოსო ცენტრი კახეთშისიღნაღიდან 2კმ-ზე. ბოდბის მონასტერს დიდ ყურადღებას აქცევდნენ ქართველი მეფეებიიგი მრავალჯერ იქნა შკეთებული და რესტავრირებული. 1837 წლიდან ბოდბის მონასტერი გაუქმდა და სამრევლო ეკლესიად იქცა. 1889 გაიხსნა ბოდბის დედათა მონასტერისადაც არსებობდა სამასწავლებლო სკოლა ხელსაქმისა და სამხატვრო განყოფილებებით.
გადმოცემის თანახმადაგებულია ქართველთა განმანათლებლის წმნინოს დაკრძალვის ადგილზე.

 კომპლექსში შემორჩენილიაქართული ხუროთმოძღვრებისძეგლი - სამნავიანი ბაზილიკა(სამი შვერილი აფსიდით).ბოდბის მონასტერს გამორჩეულიადგილი უკავია საქართველოსსულიერ ცხოვრებაშიამისმიზეზირა თქმა უნდაისაარომაქ განისვენებს ქართველთაგანმანათლებელიმოციქულთასწორი წმიდა ნინოდაბაბოდბისი“ უფალმა ჯერ კიდევწმიდა ნინოს სიცოცხლეშიგანადიდაროგორც მისი სათნომყოფელის მომავალი განსასვენებელიდა იმდროიდან მოყოლებული წმიდა ნინოს საფლავი მადლისა და კურნების ცხოველწყაროდ იქცა ქართველი ერისათვის.

შუა საუკუნეებში ამ ტაძარში იკურთხებოდნენ კახთა მეფეებიბოდბის მონასტერიოდითგანვე არა მარტო სულიერარამედ კულტურულ-საგანმანათლებლო კერასაცწარმოადგენდა. XVII საუკუნიდან აქ მოქმედებდა სასულიერო სასწავლებელი,რომელშიც გარდა საღვთისმეტყველო საგნებისასაერო მეცნიერებებიცისწავლებოდა.





გრემი

გრემინაქალაქარი გრემიმდებარეობს ალაზნის გადაღმამდ.ინწობის ნაპირზეგრემი XVIსაუკუნეში საჰ-აბასის სასტიკდარბევამდეკახეთის სამეფოსდედაქალაქი იყონაქალაქარისმთავარი სიამაყეალევან კახთამეფის მიერ1565 წელს აგებულიმთავარანგელოზთა სახელობისეკლესია და მეფის კოშკისებრისასახლერომელიც მთის ქედის ერთ-ერთ ტერასაზეა აღმართული.გრემი არაერთი საზოგადო მოღვაწის მუზა გამხდარა, შემოგთავაზებთ ოტარ ჭილაძის ლექსს
"როდესაც ასე ახლოა გრემი"


როდესაც ასე ახლოა გრემი,მეც მინდა ვიყო უფრო მაღალი,რომ დაინახონ ჩემში ან ჩემით
რაღაც ახალისულმთლად ახალი.და თუმცა გრემი არის ბებერი,არის დაღლილი და დანგრეული,მე მაინც მამღვრევს ეს სექტემბერი,როგორც საყვარელ ქალის სხეული.მე მაინც კეთილ ფიქრებით მავსებს
სახეგაპობილ კედლის ალმური
და უკვე ვიცირად მიყვარს ასე
ვაზიცჩუქურთმაც და სალამურიც.მე ყველაფერი მომწონს და მიყვარს,მე ყველაფერი მგონია ჩემი,როდესაც ასე ახლოა გრემი,როდესაც ასე ახლოა გრემი!



იყალთო

იყალთოს მონასტერიქართულიხურორთმოძღვრებისთვალსაჩინო ნიმუშიმდებარეობსთელავის ჩრდილოეთით, 7-8კილომტრზესამონასტროკომპლექსი დააარსა ერთ-ერთმაასურელმა მამამზენონმა VIსაუკუნეშიიყალთო ქართულიკულტურისა და განათლებისმძლავრი კერა იყოგადმოცემის თანახმად, XI-XII საუკუნეებში არსენიყალთოელს აქ აკადემია დაუარსებიაკომპლექსში შედის სამი ეკლესიამათშორის უმთავრესია ფერისცვალების სახელობის ტაძარი ”ღვთაება”, რომელიცკომპლექსის დამაარსებლისმამა ზენონის საძვალეზეა აგებული და VIII-IXსაუკუნით თარიღდება.

ნეკრესი


    ნეკრესი მდებარეობსსაქართველოს აღმოსავლეთითყვარლის რაიონშისოფელშილდას მახლობლადიგი წარმოადგენს ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანესკულტურულ ცენტრს საქართველოში და მოიცავს საეკლესიო-სამონასტროშენობების კომპლექსსშედგება რამოდენიმე სხვადასხვა დროის სტრუქტურულინაგებობისგანუძველესი არის პატარა ბაზილიკური სტილის სამლოცველორომელიც თარიღდება IV საუკუნით;  VI-VII საუკუნეებში აღიმართა  მთავარისამლოცველო - ღვთისშობლის სახელობის ეკლესიასადაც შემორჩენილიარამდენიმე მნიშვნელოვანი წარწერა და XVI საუკუნის ფრესკები. IX საუკუნეშიაშენდა გუმბათისებრი ეკლესიაც
 2008 წლიდან 2011 წლამდე მიმდინარეობდა ნეკრესის არქიტექტურულიკომპლექსის რეაბილიტაცია. 3 წლიანი სარეაბილიტაციო სამუშაოების შედეგად,კახეთის ერთ-ერთ უდიდეს სამონასტრო კომპლექსს პირვანდელი სახედაუბრუნდა.

გურჯაანის "ყველაწმინდა"


VIII-IX საუკუნეების ქართულიხუროთმოძღვრების("გარდამავალი ხანის")უმნიშვნელოვანესი ძეგლი -ღვთისმშობლის მიძინებისეკლესია. "ყველაწმინდა". გურჯაანის ყველაწმინდაერთადერთი ორგუმბათიანიეკლესია საქართველოში ეს თემადამახასიათებელიაშემოქმედებითი ძიების ხანისთვისთუმცა შემდგომში განვითარებავეგარ ჰპოვატაძარი ნაგებია რიყისქვის სწორი რიგებითკუთხეები დადეკორატიული ნაწილები - შირიმის თლილი კვადრებითთაღებიკამარებიდასაყრდენბი ბოძები ამოყვანილია კვადრატული აგურითრთული გეგმისნაგებობის ზოგი ნაწილი ორ სართულადაა განლაგებულინავები გაყოფილიაბოძების ორი წყვილითორფერდა სახურავით გადახურული შუა მაღალი ნავი,რომელიც აღმოსავლეთით ნალისებრი აფსიდით ბოლოვდებადაყოფილია სამკვადრატადგანაპირა კვადრატებზე შეკრული კამარებით დაგვირგვინებულიდაბალირვაწახნაგა გუმბათის ყელებია აღმართულიმთავარ ნავს სამხრეთ დაჩრდილოეთიდან ეკვრის კამარებით გადახურული გვერდის ნავებიმათ თავზემოთავსებული ფართო გარსშემოსავლელი სამი მხრიდან ერტყმის ცენტრალურნავსთუმცა გარედან შენობა მარტივადაა დამუშავებულიწინა ხანის ძეგლებთანშედარებით მაინც იგრძნობა დეკორატიული ტენდენციების გაძლიერება,სხვაგვარია (უფრო აზიდულიაშენობის პროპორციებიც.



შუამთა

შუამთა ძველიქართულიხუროთმოძღვრული ანსამბლითელავის რაიონშიმდებარეობსტყეშითელავიდან 7 კმ-ზე.ანსამბლში შედის: V საუკუნისბაზილიკაქრისტიანულიარქიტექტურის ერთ-ერთისაყურადღებო ნიმუშისაქართველოში. VII საუკუნისგუმბათოვანი ეკლესიამცხეთისჯვრის ტიპისათუმცა უფროპატარა (შემცირებულია აფსიდებისა და ბემების სიღრმეგუმბათის ყელისმნიშვნელობა გაზრდილიატრომპების კონსტრუქცია ნათლად არისგამოვლენილი). VII საუკუნის მცირე გუმბათოვანი ეკლესიაგეგმით ისიც ჯვრისტიპისაამაგრამ აქ უკვე აღარ არის კუთხის ოთახები და ბემებიორივე ღერძიტოლია.სამივე ეკლესია რიყის ქვით არის ნაგებიკუთხეებისათვის გამოყენებულიაშირიმი. XVI საუკუნეში ძველი შუამთის მონასტერი დაცარიელდამისმახლობლად კახთა მეფის ლევან II-ის (1520-1570) მეუღლემ თინათინგურიელის ასულმა დააარსა შუამთის ახალი მონასტერიაგურით ნაგები ეკლესიაგეგმით ჯვაროვან-გუმბათოვანიაშიგნით - მოხატულიშემონახულიაქტიტოტების პორტრეტებიეკლესია განაახლა ერეკლე II-კომპლექსში შედისსამრეკლო და სხვა ნაგებობანი.

No comments:

Post a Comment